Database software

Coverflow

Coverflow

Gezien de recente discussie op het Total-Gaming forum omtrent het al dan niet gebruiken van database software wil ik van de gelegenheid gebruik maken om jullie een korte review te geven van de software die ik gebruik om mijn collectie bij te houden.

Zelf gebruik ik al jaren Game Collector van http:/www.collectorz.com/game/ . Eigenlijk omdat ik geen zin had om zelf een database te creëren in Access en omdat ik een Excel lijstje niet voldoende vond. Om de een of andere reden wil ik een zo compleet mogelijk plaatje hebben van mijn collectie. Dit houdt in dat ik voor alle game, indien mogelijk de cover art wil hebben, afbeelding van het spelmedium, screenshots, evt game trailer, platform, ontwikkelaar, uitgever, genre, evt systeemeisen, te gebruiken hardware (joysticks, e.d.) en een uitleg van het spel. En ik wilde een mogelijkheid hebben om mijn database te exporteren, naar mijn toenmalige Windows 5 telefoon.

Het merendeel van deze opties werd toen door de software van Collectorz geboden. Het was in die eerste versie die ik gebruikte versie 2 denk ik, nog niet mogelijk om screenshots toe te voegen, maar omdat de software gebruik maakt van XML templates, was het mogelijk door aanpassing van de template files toch screenshots toe te voegen. En zo waren er wel meer dingen die beter konden.

Inmiddels is de software aan versie 5 toegekomen, en is het pakket eigenlijk zover zoals het destijds in de eerste versie had moeten zijn. Overig moet ik erbij vermelden dat ik de Pro versie van de software gebruik welke €39,95 kost t.o.v. de standaard versie die €24,95 kost. Updates binnen de versie zijn gratis, als er een nieuwe versie uitkomt kun je deze kopen tegen een gereduceerde prijs. De Pro versie bied gratis de mogelijkheid om je database online te zetten en te delen met andere via de Game Collector Connect Sync & Share service. De mogelijkheid om uitgebreide lijsten te printen en zelf eigen templates daar voor te creëren. De mogelijkheid om dat te exporteren in CSV, XML of HTML. Uitgebreide zoek functie met AND/OR opdrachten.  Daarnaast is er ook een IOS en Android app waar je je database naar kunt exporteren om zodoende de games on te go te bekijken. Deze app is echter niet erg uitgebreid. Dat wil zeggen, niet alle gegevens die jij in je database op de pc zet, krijg je in je app te zien, zoals screenshots, maar ook velden waar je bv de staat van je game in opslaat. Hier is nog een hoop werk te doen voor de jongens van Collectorz. De app zelf kost $9,99 voor IOS en € 7,99 voor Android.

androidhub

Statestieken

Statistieken

De software bied je de mogelijkheid om automatisch, door het intypen of scannen van de barcode, of zoeken op titel, games aan je collectie toe te voegen. Ik gebruik deze optie niet, daar er enkel gezocht wordt bij Amazon en op de Collectorz Connect database. Ik weet niet in hoeverre de gegevens in hun eigen database worden gecontroleerd op juistheid. En aangezien het merendeel van mijn collectie uit retrogames bestaat heb je niet altijd de garantie dat de game in de database staat. Zelf voeg ik de games altijd handmatig toe. Zodoende heb je een grotere controle over de gegevens die jij in je database voegt, en krijg je er b.v. niet allemaal ongewenste genres in je lijst bij. Daarbij maak ik voor het raadplegen van info m.b.t. games gebruik van de database van http://www.mobygames.com deze database is user generated, maar de info wordt door stafleden gecontroleerd op juistheid. Op deze site is een grote hoeveelheid aan covers, mediascans en screenshots te vinden. Indien ik er tijd voor heb probeer ik de covers en mediascans zoveel mogelijk zelf te doen, om zo een beter overzicht in mijn database te krijgen over de staat van mijn collectie. Hier is overigens ook een apart invoerveld voor.

De software bied je de mogelijkheid om een grafisch overzicht te geven van je collectie waar je dan kunt zien voor welk platform je b.v. de meeste games bezit. Sinds versie 5 heb je ook de mogelijkheid om hardware in de database toe te voegen. Zodat je ook een overzicht van je hardware kunt genereren. Ook is het nu voor het eerst mogelijk om zelf de kleine icoontjes welke in de platform lijst verschijnen zelf te genereren, zodat je niet langer tegen standaard gegenereerde icoontjes hoeft te kijken. Ook bied de software de mogelijkheid om indien je geregeld games uitleent, dit in de database bij te houden.  Voor degene die lijstjes met wensen meenemen naar de beurzen is het ook mogelijk om een wensenlijst te maken.

Connect&Share

Connect&Share

Is dit de juiste software voor jouw? Dat hangt natuurlijk van je eigen wensen af. Wil je enkel een lijst hebben waar je bij wilt houden welke games in je collectie hebt, dan is een word document of excel lijstje voldoende. Wil je totale controle over je database en schrik je er niet van om met Access te stoeien, dan heb je deze software ook niet nodig. Maar ben je net als ik, lui, en neem je genoegen met een kant en klaar product, die misschien opties bied die jij nooit gebruikt (locatie waar je de game hebt opgeslagen, of wie de programmeur is), dan is Game Collector v5 misschien wel datgene wat je zoekt (tenzij je een Mac hebt, hier is namelijk nog geen Mac versie van). Ik zelf ben niet zo’n groot fan van online databases, je bent te afhankelijk van andere, vandaar dat ik het programma meer dan de moeite waard vindt. Hier en daar zijn er zeker wel verbeterpunten mogelijk, vooral voor de mobiele app.

Maar zoals al eerder gezegd, met versie 5 is het programma inmiddels volwassen geworden. En her beleef ik mijn collectie elke keer opnieuw als ik in database kijk, mede door de mogelijkheid om trailers of game reviews van b.v. Youtube in je database op te nemen.

Vensters naar eigen inzicht in te delen

Vensters naar eigen inzicht in te delen

Alternative