Na een weekje ziek op bed te hebben gelegen, had ik dit weekend eindelijk weer de kracht, om een game te spelen. Tijdens mijn ziekbed was de postbode langs geweest met een pakje van Revival Studios, met daarin het spel Debris Revisited. Hier volgt een klein verslag over de verlopen spelsessie.

Nadat ik mijn Vectrex had opgewarmt, dat ding moet ongeveer een minuut aanstaan voordat ik beeld krijg, en ik de spelkaart in de vectrex had gestoken kon de fun beginnen. Nouja beginnen, het maakte niet uit welke knoppen ik indrukte, er gebeurde niets. Heb ik de spelkaart er wel goed in gestoken? Het label moet naar onder en op de “onderkant” zit een stickertje op een IC welke door de spelkaart heen steekt, met daarop de tekst  “this side up”. Engels woordenboek geraadpleegt, toch echt deze zijde boven. Nog een keer de controller aandrukken, een keertje reset in drukken, en, ja hij doet het. Moet nodig eens die vectrex gaan opknappen, of een ander exemplaar opduiken.

Dit spel maakt geen gebruik van de vector graphics waar de vectrex zo bekend om is. In plaats daarvan worden de spelfiguren als bitmaps weergegeven. Nadat ik het spel had gestart, wilde ik eigenlijk button 3 gebruiken als vuurknop, knop 4 is slecht aan het worden, maar het spel werd tekens gepauzeerd??? Handleiding erbij pakken, staat toch echt dat knop 3 ook de vuurknop is. Na een kort mailtje naar Martijn (Revival Studios) was het probleem al duidelijk geworden. Het spel zou eigenlijk voor de kerstdagen uitgebracht worden, maar om eventuele problemen met de post tijdens kerst te omzeilen, had Martijn besloten om de spellen nog niet weg te sturen. In plaatst daarvan had hij met zijn beta testers de tijd gebruikt om het spel verder te perfectioneren, en er zodoende dus een pauzeknop in gebouwd. Echter de handleidingen waren al gedrukt, vandaar dat deze niet geupdate waren. Later bleek deze pauze knop een welkome uitbreiding aangezien ik storingsdienst heb en tijdens mijn wereldpotje gebeld werd.

Het spel Debris is in eerste instantie al in 2005 uitgebracht, maar vanwege de enthousiaste berichten uit de vectrex scene, heeft Martijn besloten om het spel opnieuw uit te brengen. En niet zomaar opnieuw uit brengen, maar tevens te verbeteren. Een van de leuke verbeteringen is de mogelijkheid om je highscore online in te vullen op de site van Revival Studios en zodoende een competitie te starten naar de hoogte highscore. Een andere leuke feature zijn de nu niet meer weg te denken achievements, welke elk spel tegenwoordig heeft. Er zijn een 8 tal van deze achievements, waaronder het uitspelen van de game, je eerste boss verslaan, een level zonder leven te verliezen uit te spelen. Deze achievements worden opgeslagen op je spelkaart, en zijn te herkennen aan het feit dat ze helderder worden weergegeven, dan niet behaalde achievements. Tevens zijn deze achievements een onderdeel van de highscore code, welke verschijnt na een potje spelen. Met deze code kun je zoals ik al eerder aangaf, je highscore online invullen, en tevens wordt dus met deze code je achievements bijgehouden. Zodat je online ook kunt zien welke achievements je hebt bereikt.

Het spel zelf is een vertikale shooter, waarin je aanval na aanval van vijandelijke aliens moet vernietigen. Deze aanvallen gebeuren volgens een patroon. Zodra je een beetje de verschillende aanvalspatronen kent, kun je hier op inspelen, en weet je waar je op het scherm eventueel veiliger bent tegen aanvallen. Score gebeurt natuurlijk door de vijandelijke schepen te vernietigen, maar het hardst gaat de score omhoog als je de asteriode welke zo nu en dan verschijnen, weet te vernietigen. De vijanden komen al zigzaggen, vertikaal omlaag vliegend en schietend het veld door gevlogen. Je vooruitgang wordt rechtsboven in het scherm bijgehouden. Hier is een balk met een ruit weergegeven. De ruit geeft aan hoever je van de eindbaas verwijderd bent. Als je eenmaal bij de eindbaas bent, verandert het balkje met ruit in een rechthoekige balk, die aangeeft hoeveel energie de eindbaas nog heeft. Na elk schot zal deze steeds kleiner worden. Heb je het einde van de level gehaald en de eindbaas vernietigd, dan krijg je er een leven bij en start het volgende level.

Het is een zeer verslavend spel, met als enige minpuntje, het feit dat de colision detectie af en toe lijkt te falen. Vooral bij de vijanden welke omlaag vliegend het scherm binnen komen, is het mij al diverse keren voorgekomen dat mijn schip spontaan ontplofte, terwijl ik visueel nog niet tegen de tegenstander aan zat. Mogelijk heeft dit te maken met de bitmap weergaven, waardoor er een onzichtbaar “veld” rond de tegenstander ontstaat, waarmee jou ruimteschip in aanraking komt. De beste remedie hiertegen is, blijf uit de buurt van deze vijanden, of schiet ze op tijd kapot. (Heb contact gehad met Martijn, deze geeft aan dat het te maken heeft met de leeftijd van mijn vectrex. Oudere/slecht onderhouden vectrex-en hebben hier last van.)

Het spel wordt voor een zeer schappelijke prijs gelevert, in een VHS doos met cover, een kleine gedrukte handleiding, “welke niet helemaal juist meer is”, en het spel op een spelkaart. Ik spreek hier van een spelkaart, omdat het geen cartridge is, zoals je van de vectrex gewend bent, maar meer een hucard, achtige kaart, met daaruit stekend de spel chip. Hopelijk brengt Revival Studios nog meer van dit soort klassiekers uit.

Als jullie het niet erg vinden houdt mijn review hier op en ga ik verder met het verbreken van de highscore.